About the author : bbmemesalon@gmail.com

Hi everyone who came to read this blog written by Koji Kuninaga. I am a hair stylist / Beauty Salon Owner of BB Meme Salon/Photographer  in San Diego US. In this blog, I will explain my idea of hair designing  [Less distorted hair designing] using [Bone Structure and Hair Flow Corrective Method]

こんにちは皆さん、ブログにたどり着いた皆さん。私は2005年に渡米して、アメリカはサンディエゴの美容室BB Meme Salonを開業、現在二店舗のオーナであり、ヘアスタイリスト、そしてプロフォトグラファー日々活躍中です。このブログでは、私のヘアーデザインのアイデア「Less Distorted Hair Designing」を、「骨格構造と毛流れ補正法」を使って説明していきます。

 

JUG

As I continued searching for the key to my method, I turned 34. I got married to a wonderful woman from California, and we had a baby girl. At that time, I had many responsibilities at the hair salon where I worked. I was managing one of the company’s salons and overseeing the education system as an art director. I couldn’t just leave without helping to rebuild our salon after the Great Recession in Japan. However, I had promised my wife that we would move to her hometown of San Diego. She even said she could stay in Japan if I didn’t want to go to the US, but my concern was for our little girl, who had just come into the world. Since she had the opportunity to choose between two countries, I wanted to decide what would be the best for her.

Japan was in the midst of a “Haken boom” (temporary job boom), which sounded new and exciting but was really a way for companies to avoid taking responsibility for their employees’ lives. This trend was especially damaging to women’s employment prospects. Career opportunities for women in Japan were far less promising than those in the US, where enthusiastic women had more opportunities and positions available to them.

At 35, I realized I was approaching what could be the midpoint of my life. My mother’s grandparents had passed away in their 70s, so I felt a sense of urgency to act. We began the process of “Moving to America.” My little daughter would grow up in the US, and I would be the one responsible for teaching her the values and culture of Japan.

But then it hit me: did I even have the knowledge to teach her about Japan? I’d always watched Hollywood movies, listened to American songs, and absorbed Western culture. How could I teach her anything about Japan? What should I do?

I knocked on the door of my Tea ceremony master Zuihou sensei’s house and explained my situation: I had a daughter who would move to the US, and I had no way of teaching her anything about Japan. I asked if she would take me as her student and teach me what my country is truly about.

“Mr. Kuninaga,” she said, “I do not know if I can teach you exactly what you want to learn. But the Tea ceremony, founded in the 1500s by Rikyu Sen, may help you discover something related to what you seek. Very well, I accept you as my student.”

The Tea ceremony involves repeating the same procedures over and over. Each action holds deep meaning and purpose. For instance, we avoid stepping on the edge of the tatami mat to preserve the woven material’s design and prevent the risk of something sharp sticking through and cutting one’s foot. Kneeling and placing a closed fan horizontally in front of you before entering the tea room symbolizes stepping away from the ordinary world and entering a sacred space where everyone is equal. This tradition was established in the Samurai era. There’s so much depth in this practice that I could write endlessly about it.

One of the trainings that greatly benefited my career was learning how to hold a filled water jug. It’s always placed a half tatami away. By sitting at the edge of the tatami mat and reaching for it, my shoulder and elbow joints naturally locked, making the jug feel much lighter than it actually was. In that moment, I remembered a phrase from my haircut trainer:

“Feel the universe between your chest and your hand.”

思い描いた理論を現実のものにするために懸命に学んでいるうちに、私はとうとう34歳になりました。カリフォルニア出身の素晴らしい女性と結婚し、娘が生まれました。しかし、その時の私は当時働いていた美容院で多くの責任を抱えていました。私は会社のサロンの一つを管理し、アートディレクターとして教育システムも監督していました。日本のバブル崩壊後の日本で、美容院を再建するまでは、店を辞めるわけにはいかない。しかし、妻にはサンディエゴに移住するという約束をしていました。彼女は私がアメリカに行きたくないなら、日本に残ると言ってくれましたが、私の心配は生まれたばかりの小さな娘のことでした。彼女には二つの国の比較して選択できる権利がある、私はどちらの国で彼女を育てる事が最善かを決めたかったのです。

日本は「派遣ブーム」の真っ最中で、派遣であることがカッコ良いことともてはやされていました。実際には企業が社員の生活に対する責任を回避する方法でしかありませんでした。この傾向は特に女性の雇用機会に悪影響を及ぼしていました。日本の女性のキャリアの機会は、懸命に働く意志のある女性がより多くの機会とポジションを持つアメリカに比べて遥かに期待できないものでした。

35歳になった私は、人生の折り返し点に差し掛かっているかもしれないと感じました。母方の祖父母は70代で亡くなったので、行動する必要があると感じました。私たちは「アメリカ移住」のプロセスを始めました。娘がアメリカで成長し、私が彼女に日本の価値観と文化を教える責任を持つことになりました。

しかし、そこで気づきました。私は日本について教える知識があるのだろうか?私は常にハリウッド映画を見たり、アメリカの歌を聞いたり、西洋文化を吸収してきました。どうやってこの外国かぶれが彼女に日本の何を教えることができるでしょうか?どうすればいいのか?

私は茶道の先生である瑞芳先生の家の扉をノックし、自分の状況を説明しました:娘がアメリカに移住し、日本について何も教える方法がないことを話しました。日本について本当のことを教えてくれるように、生徒にしてもらえないかと頼みました。

「国長さん」と彼女は静かに言いました、「あなたが学びたいことを正確に教えられるかどうかはわかりませんが、千利休が1500年代に設立した茶道が、あなたが探していることに関連する何かを見つける手助けになるかもしれません。よろしい、私の生徒として受け入れます。」

茶道には同じ手順を繰り返すことが含まれています。各動作には深い意味と目的があります。例えば、畳の縁を踏まないようにして、畳の縁の保護と、刀の刃が縁の間から突き刺さって足を切るリスクを防ぐためです。茶室に入る前に、閉じた扇子を水平に置くことは、浮世から離れ、すべての人が平等な神聖な空間に入ることを象徴しています。この伝統は侍の時代に確立されました。この実践には深い意味があり、書き続けても書ききれないほどです。

私のキャリアに大いに役立った訓練の一つは、満水の水差しを抱え、重さを感じない持ち方を学んだことです。水差しは常に畳半畳分離れた距離に置かれます。畳の端に座り、水差しい手を伸ばすと、肩と肘の関節が自然にロックされ、水差しが実際よりもずっと軽く感じられました。その瞬間、私のヘアカットトレーナーの言葉を思い出しました:

「胸と手の間に宇宙を感じなさい。」

wait minutes, This must be the answer for what I was looking for. I can hold hair panel without changing natural hair growth.

It was such a long path. This is the starting point of “Less Distorted Hair Designing” Up to here is just, how to read the hair growth, how to preserve the current direction without pulling or pushing. Now next step is

 

  1. To know what shape to create on the head shape.
  2. How to fill the distorted area imagining what design you are achieving.
  3. Creating a control method using edge shaping.

I knew that it takes more practice of Sassoon method also understanding of force directions based on architectural designing

 

待てよ、これが私が探していた答えかもしれない。髪のパネルを持つことで、ナチュラルな毛流れを変えずにパネルを持つ方法がわかりました。

長い道のりでした。これが「Less Distorted Hair Designing」の出発点です。ここまでのプロセスは、引っ張ったり押したりする事なく、毛流れをどう読み取る事ができるか? さて、次のステップは

– 平均的な頭の形の上に作るデザインのバリエーションを増やす。
– デザインを達成するために、平均的な頭の形から歪んでいる部分をどんな方法を使って埋めるのか?。
– エッジシェイピングを使ったコントロール方法を作成すること。

サスーンメソッドのさらなる練習と、建築デザインに基づく力線の理解が必要であることを知っていました。

 

This Blog [Less Distorted Hair Designing] will be published every first of the month and 15th  of the month.

このブログ[歪みの少ないヘアーデザイニング]は毎月一日と十五日の2回更新されます。

Written by Koji Kuninaga

 

 

 

BB Mmeme Salon 

1727 University Ave. San Diego CA 92103

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All this at BB Meme Salon, We provide you with knowledge for each service done to you, so you’ll leave the salon confident to look your best.
Parking In the back of the salon!

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