About the author : bbmemesalon@gmail.com


Hi everyone who came to read this blog written by Koji Kuninaga. I am a hair stylist / Beauty Salon Owner of BB Meme Salon/Photographer in San Diego US. In this blog, I will explain my idea of hair designing  [Less distorted hair designing] using [Bone Structure and Hair Flow Corrective Method]

こんにちは皆さん、ブログにたどり着いた皆さん。私は2005年に渡米して、アメリカはサンディエゴの美容室BB Meme Salonを開業、現在二店舗のオーナであり、ヘアスタイリスト、そしてプロフォトグラファー日々活躍中です。このブログでは、私のヘアーデザインのアイデア「Less Distorted Hair Designing」を、「骨格構造と毛流れ補正法」を使って説明していきます。

Golden Triangle


In the year 2000, Japan’s beauty industry felt like a sinking sunset. To attract more clients, salons kept lowering their prices, but we still had to make a living. We started adding services like Bari head spa or deep conditioning to haircuts in an effort to maintain our pricing. Some salons even began buying TV spots and putting on performances to draw in customers. I was asked to produce a digital billboard advertisement at Hatchobori Square Hiroshima Japan. Our salon owner had purchased a spot for $1,000 but didn’t want to spend any money on creating the footage for it. Driven by curiosity, I said “Yes!” when he asked if I could create a 30-second video.

Creating such content would be simple in 2024, but back then, it was a real challenge. My MacBook had only 1 GB of hard disk space and 2 MB of RAM—today’s smartphones are two thousand times more powerful. Despite staying up late for two weeks, I couldn’t finish the project on my own.

**ゴールデントライアングル**

2000年、日本の美容業界は沈みゆく夕日のように感じられました。もっと多くの顧客を引き寄せるために、サロンは価格をどんどん下げていきましたが、それでも生計を立てる必要がありました。そこで、価格を維持するために、私の勤めていた美容院ではヘアカットにバリヘッドスパやディープコンディショニングなどのサービスを追加し始めました。一部のサロンでは、テレビスポットを購入してパフォーマンスを行い、顧客の興味を引き寄せようとしました。私は広島八丁堀広場でデジタルビルボード広告を制作するよう頼まれました。サロンのオーナーが1,000ドルで広告を購入しましたが、映像制作費にはお金をかけたくない事から。私に白羽の矢が当たったのでした。私は好奇心から「はい!」と答え、30秒の動画を作成することにしました。

2024年現在ではそのようなコンテンツを作成するのは簡単ですが、その当時は本当に難しい挑戦でした。私のMacBookはハードディスクが1GB、RAMが2MBしかなく、現在のスマートフォンはその2,000倍も性能が高いです。徹夜を重ねて2週間頑張ったものの、プロジェクトを一人で完成させることはできませんでした。

I sent an SOS to a friend who knew many people in the industry. He introduced me to a commercial photographer, who then connected me to a TV cameraman. Before I knew it, I found myself in a visual editing room at NHK, surrounded by high-end equipment. The professionals there completed the project effortlessly with the machines at their disposal.

But the most valuable lesson I learned came from one of the editors, who told me, “Koji, video editing is like music. It starts with a fill-in, then a refrain, and ends with a fill-out.” He explained the editing structure he used in our video, and it opened my eyes to the rhythm in creative work. This inspired me to apply a similar approach to hair photography, which was gaining popularity at the time through various photo contests. Yet, something was missing: makeup. I could handle the models’ hair, but I couldn’t do makeup, so I decided to take a makeup class.

I learned that the major balance lines in our face lie between the eyebrows, through the corners of the eyes, and down the sides of the nose. These balances are so precise that even a 5mm shift can make a face look unnatural. Key guidelines included:

The peak of the eyebrow should align with the outer edge of the pupil.

  • The ideal cheekbone placement falls between the edge of the eyebrow and the corner of the lips, meeting at the center of the chin.
  • A one-third division starts at the center of the pupils.
  • The angle of the cheekbone reveals character, and the placement of gradation can alter perceived age.
  • Even the size of the eyes can be adjusted by how eyeliners are drawn.
  • 私は業界に多くの知り合いがいる友人にSOSを送りました。彼は私をコマーシャル・フォトグラファーに紹介し、その後、そのフォトグラファーがテレビカメラマンに繋げてくれました。気がつけば、私はNHKの映像編集室に入り、高級な機材に囲まれていました。編集部のプロ達は、その機材を駆使してプロジェクトを最も簡単に完成させてくれました。しかし、最も貴重な教訓は、編集者の一人から受けた助言でした。彼は「晃司さん、ビデオ編集は音楽と似ているんです。最初はフィルイン、次にリフレイン、最後にフィルアウトで終わるんだ」と教えてくれました。彼は私たちのビデオで使った編集の構造を説明してくれ、創作活動におけるリズムの重要性に気づかされました。この経験から、当時さまざまな写真コンテストで人気が高まっていたヘアフォトグラフィーにも同様のアプローチを取り入れようと考えました。しかし、何かが欠けていました。それはメイクです。モデルの髪は扱えましたが、メイクはできなかったので、メイクのクラスを受講することに決めました。

    顔の主要なバランスラインは、眉の間、目の端を通り、鼻の両側を通ることを学びました。これらのバランスは非常に精密で、5mmのズレでも顔が不自然に見えることがあります。重要なガイドラインは以下の通りです:

  • 眉の頂点は瞳の外側の端と一致。
  • 理想的な頬骨の位置は、眉の端と唇の端の間にあり、顎の中心で交わります。
  • サイドパートの基準点は1/3の瞳の中心にあります。
  • チークの入れ方の角度はキャラクターを表し、グラデーションの位置が年齢の見え方を変えることができます。
  • 目のサイズもアイライナーの描き方によって調整可能です。—

However, the most crucial insight I gained was:

“Our facial & head shape balance is the reverse of our body proportion balance.”

This was something the NHK photographer pointed out to me. He also shared a hard truth:

“Koji-san, I’m sorry to say this, but your industry is the least academic among artists, photographers, musicians, and architects. When professionals from those fields sit down together to discuss their work, they often delve into studies of balance and structure that are missing in cosmetology schools.”

It was painful to hear, but it made me question why we didn’t study facial balance and bone structure in our training.

Even though I studied makeup seriously for hair photo contests, I never managed to fully integrate it into my own service lineup. But those lessons continue to influence my work, reminding me of the depth and detail that true artistry requires.

しかし、ここで私が得た最も重要なことは次のものでした:

「私たちの顔や頭のデザインバランスは、身体のプロポーションバランスとは逆である。」

「コウジさん、お伝えしにくいのですが、あなたの業界はアーティスト、フォトグラファー、ミュージシャン、建築家の中で最も学問的ではありません。それらの分野の専門家たちが一堂に会して仕事について話し合うとき、バランスや構造に関する研究に深く踏み込むことが多いのですが、美容学校ではそのようなことが欠けているのです。」

それは、NHKのカメラマンが指摘してくれた厳しい現実でしたが、この後に私はなぜトレーニングで顔のバランスや骨構造を学ばなかったのかを考えさせられました。

メイクアップを真剣に学んだにもかかわらず、ヘアフォトコンテストにおいてのみにしかその腕は発揮出来ず、お客様へのサービスへ加えることはできませんでした。しかし、その教訓は私の仕事に引き続き影響を与え、真のアートが要求する深さと詳細を思い出させてくれます。

 

This Blog [Less Distorted Hair Designing] will be published every first of the month and 15th  of the month.

このブログ[歪みの少ないヘアーデザイニング]は毎月一日と十五日の2回更新されます。

Written by Koji Kuninaga


 

BB Mmeme Salon 

1727 University Ave. San Diego CA 92103

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All this at BB Meme Salon, We provide you with knowledge for each service done to you, so you’ll leave the salon confident to look your best.
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